3.6 Kapsülleme (Encapsulation)
Kapsülleme, nesne yönelimli programlamanın temel prensiplerinden biridir. C++ dilinde, kapsülleme, bir sınıfın verilerini (değişkenlerini) ve bu verilere erişimi kontrol eden metotlarını bir arada gruplandırma yöntemidir. Kapsülleme, veri gizliliğini artırarak, nesne yönelimli programlamada güçlü ve güvenli bir yapı sağlar.
Kapsüllemenin Temel Unsurları
Veri Gizliliği: Kapsülleme sayesinde, bir nesnenin iç durumu (veri) dışarıdan doğrudan erişime kapatılır. Sınıf üyeleri genellikle private veya protected olarak tanımlanır. Böylece, verilerin yanlışlıkla değiştirilmesi veya erişilmesi engellenir.
Erişim Metotları: Sınıfın dışından veri erişimini sağlamak için public olarak tanımlanan metotlar kullanılır. Bu metotlar, verilere erişimi ve verilerin değiştirilmesini kontrol eder. Genellikle getter ve setter metotları olarak bilinir.
Kapsülleme Örneği: Aşağıdaki örnek, C++'da kapsülleme kullanımını göstermektedir.
Örnek
Çıktı
Sonuç
Kapsülleme, C++ dilinde veri gizliliğini ve yönetimini sağlamak için önemli bir araçtır. Sınıf üyelerini private veya protected olarak tanımlayarak, dışarıdan erişimi sınırlamak ve erişim metotları (getter ve setter) aracılığıyla kontrol etmek, programların daha güvenli ve yönetilebilir olmasına katkı sağlar.
Last updated